Om de wedstrijden soepel te laten verlopen, is het belangrijk dat iedere stuur zich bewust is van de vaarregels tijdens de wedstrijd. Hieronder wordt uitgelegd wat u kunt verwachten én wat van u wordt verwacht. Let op: Overtreding van de verkeersregels kan onveilige of oneerlijke situaties opleveren en mogelijk met een waarschuwing worden bestraft. Bij vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen via wedstrijdleiding@skadi.nl.


OPROEIEN

Warmroeien, oproeien en uitroeien gebeurt alleen in de oproeibaan van de Willem-Alexanderbaan. Deze is aangegeven op onderstaande baankaart.


1000M TIME TRIAL

De time trial wordt verroeid op de laatste 1000 meter van de wedstrijdbaan. Oproeien is dus 3 km; wees op tijd met vlotten! Zorg ervoor dat u minimaal 15 minuten voor uw starttijd de (Beijing)brug bent gepasseerd. Vanaf de brug beginnen drie vakken (A, B en C):

–      Vak A: 0-250 m

–      Vak B: 250-500 m

–      Vak C: 500-750 m

Deze vakken worden aangegeven met borden, waarbij elk bord het einde van een vak markeert. Kamprechters (op de brug en op het water) communiceren naar ploegen in welk vak zij moeten gaan liggen. Probeer goed op te letten en te luisteren naar de instructies van de kamprechter! Uiteindelijk zal de voorstarter aankondigen wanneer u naar wedstrijdhaal kunt opbouwen, waarna u de startlijn passeert (gemarkeerd met het roepen van ‘Door!’ en het zwaaien van de startvlag).

De time trials worden gestart in banen 6 (even nummers) en 7 (oneven nummers). Als u opgelopen wordt door een snellere ploeg, dient u tijdig uit te wijken naar respectievelijk baan 5 of baan 8. De banen 1 t/m 4 dient u niet te betreden.


2000M BOORD-AAN-BOORD

De boord-aan-boordraces worden over 6 of 8 banen verroeid. Zorg ervoor dat u minimaal 15 minuten voor uw starttijd bij de brug voor de start bent. Daar zal een kamprechter u instructies geven, zodat elke race op volgorde van baan naar de start kan worden geroepen. Wees op tijd, let goed op en probeer ruimte te geven aan ploegen die vóór u starten.

De Rottebokaal is dit seizoen de eerste competitiewedstrijd met een vaste start. Uit voorgaande edities is gebleken dat dit, in combinatie met de wind op de Willem-Alexanderbaan, een uitdaging kan opleveren voor u als stuur. Daarom is het van belang dat u weet wat krabben is én hoe u dient aan te leggen bij het startvlot:

–      Krabben: Wij raden u ten zeerste aan om onderstaande instructievideo te bekijken, waarin duidelijk wordt uitgelegd hoe krabben werkt. Bespreek dit van tevoren ook met uw ploeg, zodat u op de Rottebokaal niet ten prooi valt aan de wind.

–      Aanleggen: Bij het oproepen van uw race krijgt u door de starter een baan toegewezen. Vervolgens vaart u met ruime afstand van het startvlot richting uw baan, waarna u rondmaakt over stuurboord en (achteruit) naar het vlot strijkt. Een vlothondje zal vervolgens de achtersteven van uw boot vastpakken. Instrueer uw roeiers om de boot actief recht te houden door te krabben.


FINISHEN

Als u na uw race aan het erevlot wordt verwacht, volgt u de gele pijlen op onderstaande baankaart. Let op dat u hierbij géén aankomende races hindert! In alle andere gevallen volgt u de baan naar stuurboord, waardoor u weer terugkomt in de oproeibaan. Hier kunt u eventueel uitroeien, waarna u aanlegt bij een van de twee inkomende vlotten.



SPRINTVELDEN

De sprint bestaat uit een 500 en 250 meter, die direct achter elkaar vanuit doorstart worden verroeid. Zoals aangegeven op onderstaande baankaart, wordt de 500 m vanaf de 1000 m gestart. De 250 m wordt vervolgens vanaf de 1750 m gestart. De sprintvelden worden verroeid in baan 6 en 7. Ook gelden hier dezelfde regels voor warm- en oproeien. Zorg ervoor dat u minimaal 15 minuten voor uw starttijd de (Beijing)brug bent gepasseerd. Vanaf de brug beginnen drie vakken (A, B en C):

–      Vak A: 0-250 m

–      Vak B: 250-500 m

–      Vak C: 500-750 m

Deze vakken worden aangegeven met borden, waarbij elk bord het einde van een vak markeert. Kamprechters (op de brug en op het water) communiceren naar ploegen in welk vak zij moeten gaan liggen. Probeer goed op te letten en te luisteren naar de instructies van de kamprechter! Uiteindelijk zal de voorstarter aankondigen wanneer u naar wedstrijdhaal kunt opbouwen, waarna u de startlijn passeert (gemarkeerd met het roepen van ‘Door!’ en het zwaaien van de startvlag).